Balans
Tijd voor het opmaken van een balans. De opdracht leek aan het begin van het schooljaar heel omvangrijk, maar was uiteindelijk zeer goed te doen. Ik heb met plezier de boeken gelezen en op één of twee boeken na, was het telkens een aangename leeservaring.
Ik moet toegeven dat het een tijdje geleden was dat ik me nog had verdiept in iets wat onder de noemer literatuur valt. Ook als jonge lezer durfde ik amper afwijken van schrijvers die me konden bekoren. Het kan mijn persoonlijkheid zijn, maar ik voelde niet de nood om heel avontuurlijk te zijn wat betreft boekenkeuze. Ik hield van wat ik kende en voelde me er zeker bij.
Voor het bepalen van welke boeken ik dit jaar zou lezen, heb ik me laten leiden door een aantal zaken. In de eerste plaats door auteurs zoals Noëlla Elpers en Michaël de Cock waar ik veel sympathie voor voel, maar nog niets van had gelezen. Ik wilde de kans grijpen ook hun boeken te leren kennen. Daarnaast heb ik vooral voor boeken gekozen die de jongeren zelf bekroond hebben. Geen betere maatstaf van wat hen interesseert en geboeid houdt. En dat bleek inderdaad geen slechte leidraad te zijn. De keuze van de jongeren is soms verrassend, maar zeker geen onbegrijpelijke. De boeken waren telkens een prettige leeservaring.
Door meer en andere boeken te beginnen lezen, ben ik me zekerder gaan voelen als lezer. Ik heb het gevoel vergelijkingen met andere schrijvers en genres te kunnen aangaan, waardoor mijn leescompetentie is verhoogd. En op het vlak van het kiezen voor iets onbekends, iets nieuws voel ik me zelfverzekerder. Toch heb ik het gevoel nog maar aan het begin te staan van het avontuur. Er zijn nog zoveel schrijvers en boeken te ontdekken.
De opdracht heeft me in ieder geval terug zin gegeven in lezen. Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen aan het begin van het schooljaar, maar stillaan mis ik dat boek op het nachtkastje...